Iman dan Tindakan 1 Tes 1:2b-5.8b-10 Mat 23:13-22 Senin, 26.08.2019

Iman dan Tindakan
1 Tes 1:2b-5.8b-10
Mat 23:13-22
Senin, 26.08.2019

Iman perlu diwujudkan lewat perbuatan yang nyata. Rasul Paulus menampakkan imannya dengan tindakan nyata. Ia mendoakan dan memohonkan berkat untuk jemaat di Tesalonika. Sebaliknya, Yesus mengecam dan menegur orang Farisi dan ahli Taurat sebab di hadapan umum, mereka tampil sempurna dalam dalam melaksanakan ritual keagamaan secara baik, suci dan saleh, tetapi dalam perbuatan dan tindakan sangat berbanding terbalik. Mereka bersikap munafik. Sikap munafik menghambat dan menghalangi orang lain untuk melihat dan menemukan kebenaran.

Yesus menghendaki agar kita seperti orang munafik yang selalu menampilkan diri di luar dengan baik, rajin berdoa, ibadah, pandai berkata bijak tapi hatinya penuh rencana jahat. Kita dituntut untuk hidup jujur dan tulus hati.

Seringkali hidup dan tindakan kita tidak sesuai dengan apa yang kita ajarkan, kita katakan serta yang kita lakukan. Sebagai orang beriman, hendaklah kita sadar diri akan identitas akan identitas diri kita sebagai orang beriman agar tindakan, perkataan selaras dalam hidup harian kita.

Selamat pagi dan selamat hari baru. Dalam Yesus kita bersaudara. Tuhan memberkati.
Salam Kasih

0 komentar:

Posting Komentar

Popular Posts Widget